4 redenen waarom jouw bedrijf niet zonder marketingplanning kan

De planning voor jouw bedrijf op orde krijgen? Succesvolle ondernemers kunnen niet zonder marketingplanning. Het vormt de basis voor structurele nieuwe business en het bouwen aan een krachtige merknaam die zich op de korte, middellange én lange termijn uitbetaalt. 

Bij veel MKB-ondernemers ontbreekt het helaas nog aan een uitgewerkt (en beschreven) marketingplan. Dat kan verschillende redenen hebben. Veel ondernemers denken dat hun bedrijf daarvoor te klein is of kennen de voordelen daarvan niet goed. Anderen denken er geen tijd voor te hebben of weten niet goed hoe ze het moeten uitwerken. Wij zetten het voor je op een rij, om de planning voor jouw bedrijf in één keer goed op orde te krijgen.  

4 redenen om een marketingplanning te maken 

Benieuwd wat je mist zonder een goede marketingplanning? We zetten 4 belangrijke redenen voor je op een rij waarom jij er als MKB-er niet zonder kan: 

  • Vermijd onduidelijkheden 
  • Creëer structuur 
  • Bespaar tijd 
  • Maak marketing toegankelijk 

1. Vermijd onduidelijkheden

Wat zijn jouw doelen en welke strategie hanteer je om die te bereiken? Door een marketingplanning te maken voorkom je belangrijke onduidelijkheden. Het doel wordt concreter en krijgt bovendien een gezicht. Het helpt je taken te delegeren om het doel te bereiken, waardoor ook medewerkers hun input daarvoor kunnen delen.  

 2. Creëer structuur

Marketing draait om het verwerken van (meer) markt. Met een planning creëer je structuur om dit stap-voor-stap te doen. Het is jouw houvast en geheugensteun, dankzij concrete en meetbare doelstellingen.  

Tip: beschrijf welke acties er moeten worden uitgevoerd, wie die acties uitvoert en op welk moment dat dient te gebeuren. Beschrijf meetbare doelstellingen, om tijdig bij te sturen als dat nodig is.  

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

3. Bespaar tijd

Inderdaad, het uitwerken van een marketingplanning kost tijd. Onder de streep bespaart het je juist tijd, omdat je de investering snel terugverdient. Je kunt steeds terugvallen op wat er op papier staat, waardoor jij en medewerkers daar niet steeds opnieuw mee aan de slag hoeven. 

Iedereen kent de doelstellingen en acties die daarbij horen. En wil je nog meer tijd besparen? Gebruik dan een projectmanagementtool, zodat je de acties uit de marketingplanning kunt omzetten naar concrete uit te voeren handelingen. 

Tip: gebruik de marketingplanning om blogs en andere belangrijke content te plannen. Door er eenmalig over na te denken kunnen jij en je medewerkers daar maanden of zelfs een jaar lang mee vooruit.  

4. Maak marketing toegankelijk

Marketing heeft de neiging om op een onduidelijke manier boven MKB-ondernemingen te blijven zweven. Door een planning voor jouw bedrijf te maken maak je dit een stuk beter toegankelijk. Voorkom stilstand en garandeer een pijplijn vol nieuwe prospects, door structureel te werken aan jouw (online) zicht- en vindbaarheid. 

Planning voor jouw bedrijf 

Aan de slag met de planning voor jouw bedrijf? We helpen je graag een marketingplanning te maken. Neem contact met ons op en ontgrendel groei, of download eerst onze whitepaper. Daarmee kun je meteen aan de slag, om de voordelen van succesvolle marketing zelf te ontdekken.