80% MKB heeft geen tijd om te digitaliseren: 3 gemiste kansen
Maar liefst 8 op de 10 MKB-ondernemers geeft aan graag meer te digitaliseren, maar heeft daar niet de tijd voor. Een enorme gemiste kans, omdat de digitale toekomst ontzettend veel te bieden heeft. Om risico’s te beperken, nieuwe groei mogelijk te maken en voortaan te sturen op cijfers in plaats van jouw onderbuikgevoel.
Dagelijks wordt er bij 1 op de 10 huishoudens een pakket bezorgd, terwijl 1 op de 5 MKB-ers nog niet eens een goed werkende website heeft. De online groei biedt enorme kansen, als jouw bedrijf klaar is om daarvan te profiteren. Door te digitaliseren voor groei, om jouw producten en diensten online aan te bieden.
Waarom digitaliseren?
Benieuwd waarom zoveel andere MKB-ondernemers graag willen digitaliseren? Het biedt 3 belangrijke voordelen:
- Betere acquisitie en klantenbinding
- Efficiënte administratie en backoffice
- Sturen op data in plaats van onderbuikgevoel
1. Nieuwe klanten: meer omzet
Online hebben klanten andere behoeften, dus het is belangrijk om daar goed op in te spelen. Online marketing en social media bieden enorme kansen, als je daarvan weet te profiteren. Maak het bijvoorbeeld makkelijker om online af te rekenen, afgestemd op de behoeften van jouw klanten.
Door te digitaliseren spreek je de belangrijke online doelgroep aan. Bovendien biedt het mogelijkheden om jouw klanten beter vast te houden, bijvoorbeeld door ze te benaderen via social media. En via e-mail, om ze op de hoogte te houden van nieuwe acties, producten en eventuele aanbiedingen.
2. Minder tijd kwijt aan de administratie
Digitaliseren gaat om meer dan online (marketing). Minstens zo interessant is de administratie, die je samen met de backoffice slimmer kunt inrichten. Automatiseer de boekhouding en zorg voor meer productiviteit met een kortere doorlooptijd. Zonder in te boeten aan kwaliteit. En sterker nog, het garandeert dat je minder fouten maakt.
Automatiseer en digitaliseer de administratie en backoffice. Je hoeft daar minder tijd in te steken, terwijl je zeker weet dat er minder fouten worden gemaakt. Win-win, waarmee je de basis legt voor groei binnen jouw bedrijf.
3. Sturen op cijfers: digitaliseren voor meer groei
Door te digitaliseren kun je voortaan sturen op cijfers. In plaats van op onderbuikgevoel, om uit te gaan van de daadwerkelijke data.
Digitale data maakt inzichtelijk waarin je sterk bent en welke onderdelen van jouw bedrijf meer aandacht nodig hebben. Om processen te optimaliseren of om meer tijd te steden in taken die nu zijn ondergewaardeerd.
Benieuwd welke processen andere ondernemers digitaliseren? Doe inspiratie op met onze gratis download ‘Meest geautomatiseerde werkzaamheden binnen het MKB’.