Goede voornemens
De dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw lenen zich er altijd goed voor. Een periode van terugkijken op het afgelopen jaar en vooruitblikken op een nieuw en vers jaar. Dit doe je als persoon, maar natuurlijk ook als ondernemer, je stelt je doelen bij en maakt nieuwe plannen.
Heb je er al eens over nagedacht om in jouw onderneming klantgeluk in je doelenlijst of in je goede voornemens lijst op te nemen?
Wat is klantgeluk?
Betekent dat de klant altijd koning is, of betekent dat dat de klant altijd gelijk heeft? Het komt erop neer dat je als bedrijf of organisatie net dat beetje extra geeft om jouw klant blij te maken. Een ondernemer die veel aandacht besteedt aan klantgeluk zal ervaren dat veel klanten weer terugkomen om opnieuw gebruik te maken van het aanbod of een uitbreiding hiervan.
Maak je goede voornemen concreet
Begin met in jouw onderneming iemand verantwoordelijk te stellen voor klantgeluk. Misschien werk je met een klantenservice, of iemand die vaak de telefoon opneemt of vragen via e-mail en chat beantwoord.
Je kunt nog zulke mooie voornemens hebben om te investeren in klantgeluk, als er niet één persoon binnen je bedrijf verantwoordelijk is voor de gestelde doelen, zal van dit goede voornemen op den duur weinig terechtkomen. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat er binnen jouw bedrijf binnen alle afdelingen (marketing, sales, directie etc.) actief moet worden meegedacht over hoe het klantgeluk bereikt kan worden verbeterd, toch blijft het verstandig om hiervoor één persoon (of een kleine projectgroep) verantwoordelijk te stellen.
Niet over een nacht ijs
Besef dat het tijd kost. Wanneer men kijkt naar de prestaties van een bedrijf wordt er vaak en hoofdzakelijk gekeken naar de gemaakte winst en omzet. Investeren in klantgeluk en dus het opbouwen van een vruchtbare relatie met klanten lijkt daarbij vergeleken op het eerste gezicht vaak minder belangrijk. Natuurlijk is het belangrijk dat er nieuwe klanten gevonden worden voor je product en dienst, hier betaal je immers de rekeningen mee en kan je bedrijf blijven bestaan. Sommige ondernemers denken ook dat ze eigenlijk maar weinig invloed hebben op het gedrag van hun klanten.
Daar zit een kern van waarheid in, maar tegelijkertijd beschikt elk bedrijf over diverse mogelijkheden om relaties met klanten te verbeteren en leuker te maken: als jouw organisatie hier gedurende een bepaalde periode meer aandacht aan besteedt en laat zien dat het serieus met reacties van klanten omspringt, heeft dit vast en zeker positieve gevolgen voor je resultaten.