Meer winst door minder te werken: het geheim van succesvolle ondernemers
Je wilt jouw bedrijf als ondernemer laten groeien. Voor meer klanten, meer omzet en onder de streep het liefst meer winst. Maar, hoe krijg je dat voor elkaar zonder jezelf over de kop te werken? Hoe breng je de kosten omlaag, vergroot je de omzet en maak je meer winst zonder in te leveren aan kwaliteit?
Processen: analyseren en optimaliseren
De sleutel tot het succes volgens veel ondernemers? Het zijn de processen! De processen aan de hand waarvan je werkt. Door na te gaan wat er op welk moment in jouw bedrijf gebeurt. En door het stap-voor-stap en heel nauwkeurig te beschrijven. In handleidingen en met checklists, zodat je de terugkerende taken steeds hetzelfde uitvoert en die zelfs makkelijk kunt uitbesteden.
De analyse van jouw processen is de eerste belangrijke stap om ze te kunnen delegeren aan medewerkers. Zonder terugkerende lastige vragen en om niet steeds fouten te hoeven herstellen door duidelijke instructies aan jouw medewerkers.
Goede processen garanderen een voorspelbaar product, waarmee je werkt aan meer klanttevredenheid. In minder tijd, met minder geld en minder van jouw energie. Voor goed ingerichte processen, die je vervolgens kunt optimaliseren.
Analyseer de processen die je hebt geformuleerd. Zoek naar mogelijkheden om die vlotter uit te laten voeren, met minder fouten en aan de hand van verwachtingen door klanten. Om ze te standaardiseren en op te schalen, zodat je meer klanten van dienst kunt zijn zonder daar zelf meer tijd in te steken.
De volgende stap: automatiseren
Heb je de processen goed in kaart gebracht? Dan wordt het tijd om die te automatiseren. Door menselijke handelingen weg te laten en zoveel mogelijk te digitaliseren.
Benieuwd welke processen succesvolle ondernemers meteen automatiseren? Ze verhuizen hun archieven naar de cloud, automatiseren de volledige administratie en koppelen bedrijfsdata aan geautomatiseerde systemen. Vanuit een dashboard neem jij beslissingen op basis van data, zodat je niet meer afhankelijk bent van onderbuikgevoelens.
Online marketing: benut jouw processen
Met geoptimaliseerde en geautomatiseerde processen maak jij meer omzet en winst in minder tijd. Je houdt tijd over, bijvoorbeeld om te werken aan jouw zichtbaarheid op internet.
Trek nieuwe klanten aan met een goede (online) marketingstrategie. Zorg voor een website die werkt, gebruik social media en schrijf bijvoorbeeld blogs. Of organiseer webinars, als je liever praat dan schrijft. Het is dé manier om in contact te komen en te blijven met jouw doelgroep.
Meteen aan de slag om jouw processen beter in te richten? Ontdek hoe je in minder tijd meer omzet en uiteindelijk winst maakt. Schrijf je in voor onze gratis minicursus “Processen: Meer winst en minder werk“.