Stuur jij al op de cijfers om de planning te halen?

Natuurlijk heb je een planning om de doelstellingen van jouw bedrijf te realiseren, toch? Waarschijnlijk kijk je daar de eerste paar weken van het jaar regelmatig naar, en beloof je jezelf om alle doelen dit jaar echt waar te gaan maken. 

In de praktijk blijkt dat lastig vol te houden, waardoor veel bedrijven hun doelen in februari en maart al uit het oog verliezen. Zonde natuurlijk, maar aan de andere kant goed te begrijpen. 

Laat de doelen niet verwateren 

Zodra het drukker wordt en andere zaken meer aandacht vragen verschuiven de doelen ongemerkt naar de achtergrond. De goede voornemens voor het komende jaar raken uit beeld, waardoor je er minder aan denkt en mee bezig bent. 

Dat is zonde, omdat het de kans dat je de doelen haalt een stuk kleiner maakt. Naarmate je er minder aandacht voor hebt verwatert de aandacht en slinkt ook het belang dat je hecht aan het halen van de doelstellingen.  

Pak het strategisch aan 

Wil je de planning w é l halen, om de doelstellingen dit jaar é cht te realiseren? Dan is het belangrijk om het strategischer aan te pakken. 

Simpelweg jaardoelen opstellen is niet voldoende. Het is belangrijk om die doelen uit te splitsen in kwartaal- en maanddoelen, gecombineerd met meetbare cijfers. Op die manier maak je heel duidelijk inzichtelijk wat er per maand en per kwartaal nodig is om aan het eind van het jaar een vinkje te kunnen zetten. 

Tip: dankzij maand- en kwartaaldoelen werk je effectief aan jouw motivatie. Iedere keer als je een subdoel haalt is er een goede reden om jezelf te belonen, waardoor je gemotiveerd blijft om door te zetten.  

 

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Doelgericht ondernemen 

Vanuit jouw maanddoelen wordt het bovendien een stuk makkelijker om de dagelijkse werkzaamheden in te plannen. Bij die dagelijkse planning past ook een begroting, waardoor je kunt sturen op cijfers. 

Richt je met de planning op de operationele taken die er dagelijks nodig zijn, om aan het eind van de maand, het kwartaal en het jaar jouw doelen te realiseren. Je maakt jouw ambities een stuk concreter en inzichtelijk met cijfers, waardoor het makkelijker wordt om de ingeslagen weg vol te houden. 

Met deze aanpak kun je doelgericht ondernemen. Je maakt de status van jouw doelen inzichtelijk en houdt de voortgang veel nauwkeuriger bij. Je weet op ieder moment hoe je ervoor staat en wat de gevolgen zijn van keuzes die je maakt.  

Voortgang monitoren 

Door jouw voortgang periodiek te monitoren laat jij je bovendien niet langer meeslepen door de waan van de dag. In plaats daarvan blijf je bij flinke stormen gewoon zelf aan het roer van jouw bedrijf staan. 

Tip: natuurlijk kun je doelen bijstellen als de voortgang of situatie daar aanleiding voor geeft. Het is zelfs een heel geschikte manier om processen te verbeteren en te optimaliseren. 

Benieuwd hoe jij op cijfers kunt sturen om de planning te halen of wil je meer weten over het optimaliseren van de processen waar je mee werkt? Ervaar hoe we binnen een uur tijd minimaal 1 uur extra cre ë ren in jouw agenda . En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei . Wij horen graag van je!