Uitbesteden van social media een goed idee? 5 overwegingen

Uitbesteden van social media een goed idee? Aan de hand van 5 belangrijke overwegingen bepaal je dat eenvoudig zelf. Je kunt gebruik maken van handige pakketten of het op maat uit handen geven aan een social media bureau, maar is dat altijd een goed idee?

Jouw social media uitbesteden biedt allerlei voordelen, maar is aan de andere kant ook niet gratis. We zetten de voor- en nadelen op een rij aan de hand van een aantal belangrijke overwegingen.

5 overwegingen: is het een goed idee?

Is het een goed idee om jouw social media in handen te geven van een gespecialiseerd bureau? Denk na over de volgende 5 thema’s:

  • Efficiëntie: bespaar tijd
  • Continuïteit: meer capaciteit
  • Kwaliteit: updates door experts
  • Kosten: uitbesteden kost geld
  • Digitalisatie: online aanwezig

Efficiëntie: bespaar tijd

Hoeveel tijd heb je beschikbaar om de social media-kanalen bij te houden? Ieder uur dat je daar aan besteedt kun je niet werken aan jouw onderneming. Kostbare tijd, waarin je operationeel werkt in plaats van strategisch.


Wist je dat MKB-ers gemiddeld 6 tot 14 uur besteden aan hun social media-kanalen?

Besteed je de social media-activiteiten uit? Dan kun jij werken aan de strategische ontwikkeling van je bedrijf. Andersom ontwikkel je geen specifieke kennis van de verschillende sociale media, waardoor je volledig moet vertrouwen op specialisten die dit voor je doen.

Continuïteit: meer capaciteit

Wekelijks meerdere updates plaatsen kost tijd, en capaciteit. Bovendien is het verstandig om reacties te liken of zelf te reageren op andere updates die verschijnen. Jouw klantcontact en online reputatie vraagt om de inzet van behoorlijke capaciteit, waardoor het niet meevalt om een hoog ingezette start vol te houden.

Tip: als jij om 17:00u stopt met werken komt veel activiteit op de sociale media pas op gang. Hoe zorg je ervoor dat je ook op die momenten voldoende capaciteit kunt aanbieden?

Kwaliteit: updates door experts

Experts doen hun werk sneller en beter, omdat ze verstand hebben van specifieke online zaken. Ervaren experts weten hoe ze een foto zo goed mogelijk plaatsen, wat de juiste tone-of-voice is en hoe de activiteiten passen binnen een strategisch plan.

Jij kent jouw bedrijf het best, terwijl experts van een social media bureau weten hoe jij je online goed kunt presenteren. En wil je naast de contentcreatie zorgen voor overzichtelijke rapportages, belangrijke statistieken en andere metrics of tools? Het is niet vaak verstandig om te proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Experts hebben de ervaring die jij niet zomaar op kunt bouwen, al moet je natuurlijk kosten maken om daar gebruik van te maken.

Kosten: uitbesteden kost geld

Het grootste nadeel van het uitbesteden van social media? Het is niet gratis, met name experts rekenen daar behoorlijke tarieven voor. Hier staat aan de andere kant tegenover dat de pijplijn daarvoor netjes gevuld blijft, zonder dat je er zelf omkijken naar hebt. Weeg de kosten om social media uit te besteden daarom af tegen de toegevoegde waarde voor jouw online reputatie en tegen de mogelijkheid om zelf aan de groei van jouw bedrijf te werken.

Digitalisatie: online aanwezig

Door social media uit te besteden kun je er tenslotte voor zorgen dat je goed online aanwezig bent. Je bent zichtbaar via de verschillende sociale kanalen, waarmee je de kans hebt om mee te gaan in de digitalisatie-slag. Dat geldt voor nieuwe en online bedrijven, maar vooral voor fysieke en oudere bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe kansen. Het valt niet altijd mee om ook de sociale media-activiteiten erbij op te pakken, waardoor een social media bureau een uitstekende keuze kan zijn.

Verder draagt goede activiteit via de sociale media bij aan een betere organische vindbaarheid (SEO), kan het leiden tot meer bezoekers op de website, meer naamsbekendheid en biedt het de mogelijkheid om leads online op te warmen.

Voorwaarden voor een goed social media bureau

Benieuwd hoe je er binnen de social media uitbesteden kosten voor zorgt dat je samenwerkt met een kundige expert? Bespreek een aantal richtlijnen met het bureau, over de manier waarop jij je wilt profileren. Wat zijn termen die je wél of juist níet gebruikt? En hoe vaak moet het bureau social media berichten inplannen?

Kies voor virtual professionals met een marketing-expertise. Werk bij voorkeur niet met een stagiair zonder ervaring, die vaak zonder doelgericht plan aan de slag gaat. Wij gaan bij Virtual Business Collective altijd voor professionele inzet op basis van kwaliteit en ervaring. Op die manier krijgt jouw social media-kanaal de aandacht die het verdient, als je besluit om dit uit te besteden.

Uitbesteden social media en meer: Virtual Business Collective

Enthousiast over het uitbesteden van social media en meer, zodat jij kunt werken aan de groei van jouw bedrijf? Neem contact met ons op, dan gaan we graag samen aan de slag.