Ga virtueel werken en zorg dat je bedrijf blijft draaien (wat er ook gebeurt)!
Het land wordt op dit moment in de greep gehouden door het Coronavirus. De kaart met realtime data over het coronavirus van de Johns Hopkins Universiteit toont als een verlichte kerstboom de bevestigde uitbraken in Nederland.
Hoewel ieder aspect van ons leven nu beïnvloed wordt door dit virus, het de aandelenmarkt pijn doet en ondernemend en werkend Nederland zeer hard raakt, is het belangrijk te onthouden dat deze tijd voorbij zal gaan. En totdat dat het geval is, is het jouw taak als ondernemer om door te gaan en creatief te zijn in mogelijkheden om je bedrijf gaande te houden.
Virtueel werken
Als ondernemers en het bedrijfsleven iets leren van COVID-19, dat is het wel dat er een belangrijke reden is om virtueel of remote te gaan werken binnen het bedrijf. Als virtueel assistenten werken wij als team al geruime tijd heel succesvol op afstand voor al onze klanten. Onze systemen, structuren en manier van leidinggeven is hier volledig op afgestemd. We leven erg mee met de ZZP-ers, ondernemers en het bedrijfsleven wat op dit moment zwaar geraakt wordt door de Corona-crisis, maar prijzen onszelf ook gelukkig dat ons team veilig haar werk kan blijven uitvoeren vanuit het thuiskantoor, zonder de fysieke nabijheid van anderen.
Infrastructuur
Veel grote bedrijven vragen hun werknemers op dit moment op zoveel mogelijk thuis te gaan werken. Zij waren al voorbereid op de toekomst en hebben hun infrastructuur al zodanig ingericht dat dit ook (deels) mogelijk is. Hierdoor zorgen ze voor een back-up plan in dergelijke situaties, meer efficiëntie en een lagere zakelijke overhead. Maar voor kleinere ondernemingen is dit veelal niet het geval.
Op afstand werken is voor sommige ondernemers ook gemakkelijker dan voor andere. Als je een makelaarskantoor hebt is een bepaalde mate van fysiek contact noodzakelijk. Maar zelfs in dergelijke beroepen kun je gebruikmaken van tools om tijdens deze pandemie de blootstelling en tijd in het openbaar te verminderen. En aangezien potentiële kopers zich net zoveel zorgen maken over COVID-19, kan het aanbieden van een virtuele oplossing een krachtig verkoopargument voor jouw diensten zijn.
Benodigdheden
Als je eenmaal virtueel gaat werken, is de volgende vraag welke tools je nodig hebt om efficiënt en effectief op afstand te werken (met je team). Je kunt hierbij denken aan VoIP-telefonieoplossingen, online projectmanagementtools, online boekhoudsystemen, cloudbased e-mail en archief, etc. Maar met alleen een set goede tools ben je er nog niet. Je zult ook je leiderschap strategieën moeten aanpassen om een virtueel team georganiseerd, productief en geïnspireerd te houden. Online werken vraagt namelijk om een andere aanpak en aansturing.
Virtueel support professional
Misschien is het ook tijd om je team aan te vullen met online experts. Denk hierbij aan virtueel assistenten (voor de back-office), marketingmedewerkers, projectmanagers, etc. Deze professionals werken al lange tijd op afstand en hebben de tools, training en ervaring in het remote runnen van een kantoor. En daarnaast zijn er kostenbesparingen te overwegen in vergelijking met traditionele personeelsbezetting.
Binnen Virtual Business Collective hebben we meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van extern en virtueel werken. We zetten onze kennis en kunde graag in om ervoor te zorgen dat ook jouw bedrijf (deels) virtueel kan opereren. Neem contact met ons op om een gratis adviesgesprek met ons in te plannen.
Direct hulp nodig!
Heeft jouw bedrijf direct secretariële, administratieve, sales of support ondersteuning nodig? Laat het ons weten! Ons team staat de komende weken 24/7 klaar om ondernemers en bedrijfsleven te ondersteunen bij afwezigheid, ziekte en drukke periodes ivm het Coronavirus. Laten we elkaar een beetje helpen!