6 verliesposten als je de processen van jouw bedrijf niet goed inricht | VBC
6 verliesposten als je de processen van jouw bedrijf niet goed inricht 
19 maart 2024 

6 verliesposten als je de processen van jouw bedrijf niet goed inricht

We learned it the hard way, we zijn er met vallen en opstaan achter gekomen hoe belangrijk goede processen zijn voor jouw bedrijf. Pas toen we besloten die te analyseren en optimaliseren maakten we ruimte voor groei. Door terugkerende taken consistent uit te voeren en een voorspelbaar product op te leveren. Dat klanten waarderen, terwijl we daarvoor minder kosten maken. 

Zonder aandacht voor goede processen kom je als ondernemer niet af van 6 belangrijke verliesposten. Die geld, tijd en energie kosten, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. 

Verliesposten met matige processen 

Benieuwd welke verliesposten een hogere omzet en winst in de weg zitten? Ontdek de 6 belangrijkste, die je kunt oplossen met betere processen: 

  • Gebrek aan consistentie 
  • Onnodige fouten door nieuwe medewerkers 
  • Hoog oplopende kosten 
  • Beperkte schaalbaarheid 
  • Matige kwaliteit 
  • Onmogelijk delegeren 

1. Gebrek aan consistentie

Onze medewerkers pakten taken heel anders op dan hoe wij dat gewend waren. Ze werkten minder efficiënt, maakten andere keuzes en zorgden op die manier voor wisselende resultaten. Soms kwalitatief minder, andere keren trager dan nodig of door veel onnodige kosten te maken. Het gebrek aan consistentie maakte het voor klanten een spelletje roulette, waarbij onduidelijk was wat ze moesten verwachten.  

2. Onnodige fouten door nieuwe medewerkers

Zonder dat we de processen op orde hadden probeerden we hard te groeien. Door nieuwe medewerkers te on-boarden, zonder duidelijke rollen toe te wijzen en verantwoordelijkheden te verdelen. Het gevolg? Medewerkers maakten veel fouten vanaf het moment dat ze aan de slag gingen, omdat we ze niet goed hadden verteld wat we van ze verwachtten.  

3. Hoog oplopende kosten 

Dat gebrek aan begeleiding leidde tot hoog oplopende kosten, omdat nieuwe medewerkers steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden. Ze maakten fouten, kenden onze handigheidjes niet en moeten regelmatig advies inwinnen van dure experts. De marges namen af, waardoor er onder de streep veel te weinig overbleef voor een houdbaar businessmodel.  

4. Beperkte schaalbaarheid

We blusten dagelijks allerlei brandjes en staken veel tijd in operationele taken. Zelfs met nieuwe medewerkers aan boord lukte het niet om ons te richten op groei en innovatie. Het gevolg was een beperkte schaalbaarheid, omdat we beperkt werden door de beschikbare tijd in een (werk)week.  

5. Matige kwaliteit

Zonder duidelijke processen is het onmogelijk om steeds dezelfde hoge kwaliteit te leveren. We droegen onze kennis onvoldoende over op medewerkers, waardoor ze niet dezelfde resultaten konden garanderen. Een gemiste kans en belangrijke verliespost, omdat het letterlijk klanten heeft gekost die we anders nog steeds goed hadden kunnen bedienen.  

6. Onmogelijk delegeren

Alleen met duidelijke processen is het mogelijk om taken te delegeren. Essentieel om meer tijd vrij te maken voor de groei en innovatie binnen jouw bedrijf. Een belangrijke verliespost als je dat niet doet, omdat je bezig blijft met operationele taken. 

Tip: heb je de processen op orde? Dan schuif je de taken en verantwoordelijkheden makkelijk door bij verlof of afwezigheid, net als wanneer jij of iemand anders een keer ziek is. 

Meer klanttevredenheid met goede processen 

Onder de streep voorkom je met goede processen een aantal belangrijke verliesposten. Het belangrijkste daarbij is dat je werkt aan betere klanttevredenheid, bijvoorbeeld dankzij de kwaliteit en snelheid van werken.  

Je gaat niet voor niets steeds terug naar hetzelfde Italiaanse restaurant waar de pizza iedere keer is om van te watertanden. Dankzij duidelijke processen, waardoor de gerechten nooit teleurstellen. Iedere keer net zo lekker, waardoor je terugkomt voor meer.  

Wil jij minder kosten maken, meer tijd overhouden voor de groei van jouw bedrijf en tegelijkertijd de omzet en winst verhogen? Schrijf je in voor onze gratis minicursus Perfecte Processen. Hét geheim van succesvolle ondernemers! 

 

Over de schrijver
Wendy is het organisatietalent van Virtual Business Collective. De goudsmid van het harmonieuze team die blij wordt van blije klanten. Ze studeerde Toeristisch Management en Personeelsmanagement en heeft meer dan 20 jaar ondernemerservaring. Binnen VBC creëert ze klantgeluk met een hecht team dat voor elkaar door het vuur gaat.
Reactie plaatsen