Hoe laat je virtuele medewerkers strategisch denken over bedrijfsprocessen?
Hoe laat je virtuele medewerkers strategisch denken over bedrijfsprocessen?
12 februari 2024 

Hoe laat je virtuele medewerkers strategisch denken over bedrijfsprocessen?

Virtuele medewerkers zijn voor steeds meer ondernemers een belangrijke aanwinst. Voorheen maakten vooral zelfstandigen hier gebruik van, maar ook steeds meer MKB-organisaties zien er de toegevoegde waarde van. Toch slaagt het ene bedrijf er beter in dan het andere om met de hulp van deze virtuele experts sneller te groeien. Waar zit dat verschil in en hoe maak je op een slimme manier gebruik van de virtuele hulp door experts die vanuit huis of een eigen kantoor werken?

Je kunt jouw bedrijf laten groeien door bedrijfsprocessen te optimaliseren. Door strategisch na te denken over systemen en processen werk je aan belangrijke verbeteringen, die zich dubbel en dwars zullen terugbetalen. Met systemen en processen die goed zijn ingericht ben je meer wendbaar en flexibel. Je ervaart de vrijheid om te delegeren, zodat jij weer meer tijd vrij kunt maken voor strategie en innovatie.

Het is de kunst om virtuele medewerkers te motiveren om na te denken over bedrijfsprocessen en de verbetering daarvan. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Wij helpen je de juiste experts te vinden.

Check het trackrecord

Als je virtuele experts zoekt die kunnen helpen jouw bedrijfsprocessen te verbeteren is het belangrijk om goed te kijken naar hun trackrecord. Hebben zij al eerder gewerkt voor MKB-organisaties en ervaring met processen en systemen binnen een professioneel bedrijf? Vraag naar concrete ervaring of zoek in de aanbevelingen naar deze kwaliteiten.

 Let op: voordat je virtuele medewerkers kunt vragen na te denken over het optimaliseren van bedrijfsprocessen is het belangrijk om die zelf eerst goed in kaart te brengen. Analyseer de processen en systemen, om die te beschrijven in workflows.

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Analyseer en optimaliseer bedrijfsprocessen

De processen en systemen binnen jouw bedrijf nog niet geanalyseerd? Breng in kaart welke systemen er zijn en welke processen je gebruikt om klanten van dienst te zijn. Beschrijf die belangrijke delen van de onderneming, zodat voor iedereen duidelijk wordt hoe je werkt en wat belangrijk is om rekening mee te houden.

Het is daarna belangrijk om de virtuele medewerker een duidelijke taak toe te bedelen, bijvoorbeeld op het gebied van financiën. Wil je die optimaliseren of ervoor zorgen dat de planning  efficiënter wordt? Het zijn belangrijke kaders, waarmee je voorkomt dat het takenpakket te breed is en een (virtuele) medewerker je daar niet concreet mee kan helpen. Kader de plannen, zodat je kunt rekenen op een gedegen plan van aanpak.

Bedrijfsprocessen verbeteren: virtuele medewerkers

Zodra je werkt met virtuele medewerkers is het belangrijk om die goed samen te laten werken met eventuele vaste medewerkers. Samen kunnen zij bedrijfsprocessen optimaliseren en volgens de nieuwe richtlijnen aan het werk gaan. Je zal op die manier merken dat de kosten dalen, terwijl de klanttevredenheid toeneemt. Ondertussen heb jij meer tijd om te besteden aan strategie en innovatie, waardoor je de volgende stap in de groei kunt zetten.

Je kunt op die manier jouw bedrijfsprocessen verbeteren met virtuele medewerkers, die expert zijn binnen een specifiek vakgebied. Zorg er daarmee voor dat je werkt aan een organisatie die slimmer handelt, dankzij de processen die ‘kloppen’. Virtuele medewerkers zijn de ideale keuze om daar aan te werken, omdat je er op een heel flexibele manier gebruik van kunt maken. Op- en afschalen is makkelijker dan met vaste medewerkers en je kunt zelfs werken op projectbasis.

Jouw bedrijfsprocessen optimaliseren? Wij vinden binnen 1 uur de zwakke plek(ken) in jouw fundament. Én de oplossing om groei te realiseren, gegarandeerd. Benieuwd hoe we dat voor elkaar denken te krijgen? Vraag gratis onze whitepaper Groeien met jouw bedrijf aan. Ontdek ons recept met 4 belangrijke ingrediënten waarmee onze klanten meteen ontdekten hoe zij efficiënter konden ondernemen. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je! 

Over de schrijver
Wendy is het organisatietalent van Virtual Business Collective. De goudsmid van het harmonieuze team die blij wordt van blije klanten. Ze studeerde Toeristisch Management en Personeelsmanagement en heeft meer dan 20 jaar ondernemerservaring. Binnen VBC creëert ze klantgeluk met een hecht team dat voor elkaar door het vuur gaat.
Reactie plaatsen