Benieuwd hoe jij jouw bedrijf kunt laten groeien? Iedere ondernemer streeft naar succes en groei, maar het is helaas niet altijd duidelijk hoe je daarvoor zorgt. Zelfs als je doet waar je goed in bent, geniet van je werk en gebruik maakt van je sterke punten om je missie te bereiken kan groei uitblijven.
Hoe dat komt? De kans is groot dat het ligt aan jouw bedrijfsmodel en de processen die je gebruikt. Pas als jouw bedrijf schaalbaar is heb je de kans om door te blijven groeien. Het voorkomt dat je tegen jouw plafond aanloopt, door de processen op de juiste manier in te richten. Wij leggen je uit over 4 belangrijke pijlers voor groei.
Pijlers om jouw bedrijf te laten groeien
Jouw bedrijf laten groeien en benieuwd wat daarvoor nodig is? We zetten 4 belangrijke pijlers op een rij, allemaal gericht op effectieve en efficiënte processen binnen jouw bedrijf:
- Kies een duidelijke koers
- Leg een stevig fundament
- Werk áán je bedrijf
- Investeer in (virtuele) medewerkers
Kies een duidelijke koers
Een belangrijke basis: de duidelijke koers. Stippel uit waar jij uiteindelijk naartoe wilt, zodat je een helder doel voor ogen kunt nemen. Je kunt blijven doen wat je doet, maar veel interessanter is het om nu alvast na te denken over waar je over 5 of 10 jaar wilt staan.
Wat zijn de fijne elementen binnen jouw bedrijf die je wilt laten groeien en welke onderdelen zou je graag anders inrichten? Vergeet tijd en geld en droom weg bij het bedrijf waar je aan wilt bouwen. Stel duidelijke doelen voor op de lange termijn, zodat je die daarna verder in detail kunt uitwerken.
Tip: werk vanuit de grote doelen terug naar een jaarplan met kwartaal- en maanddoelen. Dat is veel beter meetbaar en motiveert als je de doelen behaalt. Op die manier werk je structureel toe naar jouw toekomstvisie voor over 5 of 10 jaar.
Leg een stevig fundament
Er is geen bedrijf dat kan groeien zonder een stevig fundament. Je bouwt ook geen huis op los zand, dus het is belangrijk om voor een heel duidelijke basis te zorgen. Hoe je dat aanpakt? Breng bijvoorbeeld in kaart welke systemen je gebruikt en hoe de processen op dit moment zijn ingericht.
Analyseer de processen en leg ze vast in workflows. Probeer ze vervolgens te automatiseren, zodat je daar minder tijd aan kwijt zal zijn. Breng op die manier in kaart welke taken er wanneer worden uitgevoerd, om het bedrijf draaiende te houden.
Zodra duidelijk is om welke processen het gaat kun je die verder optimaliseren en automatiseren. Dat is dé manier om de processen te optimaliseren en op te schalen, zodat je voor jezelf meer tijd vrij maakt. Die tijd kun je benutten voor meer klantcontact, om je te richten op de strategie en het bedrijf uiteindelijk verder te helpen.
Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!
Werk áán je bedrijf
Zodra je jouw bedrijf begint is het vooral belangrijk om overal bij betrokken te zijn. Je bent onmisbaar, om er strak op te zitten en er daarmee voor te zorgen dat het allemaal de goede kant op gaat.
Heb je eenmaal (virtuele) medewerkers aangetrokken en is het tijd om verder te groeien? Probeer dan wat meer afstand te nemen. Richt je op de strategie en innovatie van jouw bedrijf, terwijl anderen de brandjes blussen en de repeterende taken voor je uitvoeren.
Voorkom dat je een medewerker wordt binnen jouw bedrijf, door daar áán te werken in plaats van erín. Plan uren in waaraan je werkt aan de ontwikkeling van jouw bedrijf en neem (virtueel) personeel aan voor de ondersteunende taken die belangrijk zijn. Alleen op die manier kun je jouw bedrijf succesvol laten groeien.
Investeer in (virtuele) medewerkers
Investeer in medewerkers die taken voor je kunnen uitvoeren, zodat je zelf de handen vrij kunt maken. Benut daarbij ook de kracht van virtuele medewerkers. Het zijn experts in hun vakgebied, die je vanuit huis of vanuit eigen kantoor helpen jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
Het grote voordeel van virtuele medewerkers is dat je daarmee optimaal flexibel bent. Opschalen en afschalen is veel makkelijker dan met vaste medewerkers. En indien je de bedrijfsprocessen duidelijk in beeld hebt gebracht of zelfs hebt gedigitaliseerd is het net zo makkelijk om die aan virtuele experts uit te besteden als aan vaste medewerkers.
Zo laat je jouw bedrijf groeien
Benieuwd hoe je jouw bedrijf laat groeien? Met de 4 belangrijke pijlers voor groei maak je de processen op orde en heb je de kans om zelf bezig te zijn met de strategie en het klantcontact. Je zorgt voor een belangrijke verdeling van de taken, van waaruit je de kans hebt om jouw bedrijf te ontwikkelen. Je zal merken dat je met meer tijd voor de processen en groei sneller de doelen bereikt die je hebt gesteld.
Jouw bedrijf laten groeien? Wij vinden binnen 1 uur de zwakke plek(ken) in jouw fundament. Én de oplossing om groei te realiseren, gegarandeerd. Benieuwd hoe we dat voor elkaar denken te krijgen? Vraag gratis onze whitepaper Groeien met jouw bedrijf aan. Ontdek ons recept met 4 belangrijke ingrediënten waarmee onze klanten meteen ontdekten hoe zij efficiënter konden ondernemen. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je!