Bedrijfsprocessen beschrijven: welk model kun je gebruiken? | Virtual Business Collective
Bedrijfsprocessen beschrijven: welk model kun je daarvoor gebruiken?
07 november 2019 

Bedrijfsprocessen beschrijven: welk model kun je daarvoor gebruiken?

Jouw bedrijfsprocessen beschrijven en benieuwd naar een model dat je daarvoor kunt gebruiken? Aan de hand van 4 duidelijke fasen breng je in kaart hoe processen verlopen, wat daarbij belangrijk is en hoe bijvoorbeeld virtueel assistenten daar goed mee kunnen werken.

Benieuwd naar de 4 fasen om aan de hand van een model de bedrijfsprocessen te beschrijven? We zetten ze voor je op een rij, aan de hand van het voorbeeld dat we hadden binnen onze eigen organisatie:

1. Context beschrijven
Wat zijn de belangrijke omgevingsfactoren? Beschrijf wat de relevante output is waar je naartoe wilt en welke input je daarvoor gebruikt. Creëer een contextdiagram, waarin je het helder op een rij zet, met de mogelijkheid om daar later wijzigingen in aan te brengen.
2. Het functionele proces
Hoe ziet het proces er functioneel uit? Ga nog niet te ver de diepte in, maar maak wel duidelijk wat de verschillende taken en activiteiten zijn. Zet ze stap voor stap op een rij, als onderdelen van het volledige proces dat er plaats dient te vinden.
3. Daadwerkelijke procesbeschrijving
Vul het functionele proces in met de daadwerkelijke procesbeschrijvingen. Wat dient er tijdens iedere stap te gebeuren? Benoem ook de doorlooptijd en eventuele variaties, om zo goed mogelijk duidelijk te maken hoe je zelf zou werken en wat je van de ander verwacht.
4. Toetsing aan de proceseisen
Gebruik een toetsing om te testen of de beschrijving voldoet aan de belangrijke proceseisen. Lukt het met het voorbeeld om tot het gewenste resultaat te komen? Vanuit de toetsing kun je verbeteringen doorvoeren, om het proces en de beschrijving verder te optimaliseren.

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

We hebben zelf ervaren hoe belangrijk het is om de bedrijfsprocessen te beschrijven. Op die manier zijn we zelf het beste voorbeeld voor onze klanten. We wilden graag uitbreiden, maar waren zelf te veel bezig met het blussen van brandjes. Het beschrijven van de belangrijke processen bleek de beste keuze om zelf aan de slag te kunnen met de strategische taken, in plaats van dat wat er operationeel moet gebeuren.

Vanuit onze eigen ervaringen en het voorbeeld dat we zelf hadden binnen ons bedrijf helpen we klanten om hun processen te beschrijven. Door die duidelijk in kaart te brengen en vervolgens over te dragen aan ervaren experts. Virtueel of binnen het eigen team op locatie, afhankelijk van de manier waarop je graag wilt werken. Dat helpt jouw bedrijf te laten groeien, dankzij processen die duidelijk in kaart zijn gebracht en het makkelijker maken om dit over te dragen naar anderen.

Jouw bedrijfsprocessen beschrijven en daarvoor op zoek naar betrokken specialisten? Laten we samenwerken. Of download onze whitepaper “Groeien met jouw bedrijf” en ga direct goed van start.

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen