Bedrijfsprocessen verbeteren: 5 best-practices op een rij
Bedrijfsprocessen verbeteren: 5 best-practices op een rij
09 oktober 2023 

Bedrijfsprocessen verbeteren: 5 best-practices op een rij

Wil je jouw bedrijfsprocessen verbeteren, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Geen enkel bedrijf kan zonder processen en systemen. Zonder dat je het merkt kunnen die veel tijd opslokken, waardoor je voordat je het weet werkt aan allerlei operationele taken en er weinig tijd overblijft om aan jouw bedrijf te bouwen.  

Wil jij meer tijd vrijspelen door minder te werken aan die operationele taken? Je kunt jouw organisatie verbeteren door de bedrijfsprocessen efficiënter in te richten. Het is een belangrijk fundament voor groei, waarvan we een paar duidelijke bedrijfsproces-voorbeelden voor je op een rij zetten.  

5x jouw organisatie verbeteren

Jouw organisatie verbeteren door je te richten op de bedrijfsprocessen? Met deze 5 tips kun je meteen aan de slag: 

  • Breng focus aan 
  • Maak een goed plan van aanpak 
  • Stel een proceseigenaar aan 
  • Creëer de juiste mindset 
  • Digitaliseer 

1. Breng focus aan 

Je kunt niet in één keer alle bedrijfsprocessen verbeteren. Sterker nog, zonder focus is het risico groot dat je uiteindelijk alleen maar meer tijd kwijt bent. Inventariseer eerst welke processen er lopen binnen je bedrijf, of je daar al een systeem voor gebruikt en zoek naar alles wat op dit moment veel tijd kost. Focus je op één van de processen, zodat je die kunt optimaliseren en daarna door kunt naar de volgende. 

2. Maak een goed plan van aanpak 

Werk altijd vanuit een duidelijk plan van aanpak. Maak zowel voor jezelf als voor andere betrokkenen duidelijk wat er moet gebeuren om de processen te optimaliseren. Beschrijf duidelijke verantwoordelijkheden, net als een helder doel. Communiceer ook deadlines en houd de voortgang bij via een procesplanning. 

3. Stel een proceseigenaar aan 

Stel een proceseigenaar aan, die verantwoordelijk wordt voor de verbetering daarvan. Je voorkomt daarmee dat je er juist meer operationele taken en verantwoordelijkheden bij krijgt, terwijl het de bedoeling was om juist meer tijd vrij te spelen.  

Tip: geef de verantwoordelijkheid in handen en bied voldoende vrijheid aan de proceseigenaar. Gun de nieuwe eigenaar even wat tijd om zich het proces eigen te maken, om daar later de vruchten van te plukken.  

4. Creëer de juiste mindset 

Gebruik geoptimaliseerde bedrijfsprocessen als voorbeelden voor de rest van de organisatie. Creëer op die manier een nieuwe mindset, waarmee je voorkomt dat de optimalisatie een eenmalige actie blijft. Benader verbeteringen als een doorlopend proces, waarmee jullie samen de kans hebben om het bedrijf te laten groeien. Optimaliseer processen binnen de organisatie en ontdek steeds nieuwe kansen om focus op aan te brengen.  

5. Digitaliseer 

Breng de primaire en secundaire bedrijfsprocessen in kaart om die stap-voor-stap te optimaliseren. Werk volgens een duidelijk plan van aanpak en schaal de aanpak op naarmate jullie daar de eerste successen mee behalen. 

Is het gelukt om een aantal processen te verbeteren, waardoor ze meer toegevoegde waarde creëren of minder tijd kosten? Denk in de tweede fase na over automatisering van die processen. Het biedt aanvullende mogelijkheden voor meer tijdswinst, zodat andere processen meer aandacht kunnen krijgen om nog meer waarde toe te voegen voor jouw klanten.  

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Lagere kosten dankzij minder overdaad 

Jouw bedrijfsprocessen verbeteren levert allerlei belangrijke voordelen op. Het verbetert en vereenvoudigt processen, bespaart kostbare operationele tijd en draagt bij aan meer waarde en een betere ervaring voor de klant. Bovendien heeft het een positieve invloed op de bedrijfsvoeding, door onnodige werkzaamheden, overdaad en verspilling te voorkomen. Je werkt aan meer efficiency, in een mindset om er samen het beste uit te halen. Door samen met medewerkers de organisatie te verbeteren maken jullie minder fouten, gaat er minder kostbare tijd verloren en kunnen jullie de klant een betere ervaring bieden. 

Benieuwd hoe je jouw bedrijfsprocessen kunt verbeteren of op zoek naar meer succesvolle voorbeelden? Ervaar hoe we binnen een uur tijd minimaal 1 uur extra creëren in jouw agenda. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je! 

Over de schrijver
Wendy is het organisatietalent van Virtual Business Collective. De goudsmid van het harmonieuze team die blij wordt van blije klanten. Ze studeerde Toeristisch Management en Personeelsmanagement en heeft meer dan 20 jaar ondernemerservaring. Binnen VBC creëert ze klantgeluk met een hecht team dat voor elkaar door het vuur gaat.
Reactie plaatsen