5 Strategieën om het Coronavirus zakelijk te overleven
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 maart 2020 

5 Strategieën om het Coronavirus zakelijk te overleven

Het mag duidelijk zijn dat alle ondernemers – ZZP-er, MKB-er en zelfs de grote corporates – behoorlijk zenuwachtig worden van het Coronavirus. Begrijpelijk, want als deze crisis ons iets leert, dan is het wel dat het overgrote deel van de bedrijven in Nederland nog niet toekomstgericht werkt. En hierdoor niet recessieproof is.

Dit COVID-19 virus zal de economie zwaar treffen en experts geven aan dat we in een wereldwijde recessie terecht zullen komen. We leven in een tijd van grote onzekerheid en het is nog onduidelijk wanneer we weer in een opwaartse spiraal terecht zullen komen.

Toekomstgericht bedrijf

Als ondernemers in 2020 hebben we echter één voordeel om de aankomende recessie te pareren: het internet! De online wereld is voor iedere ondernemer toegankelijk in deze moeilijke tijden. Wij werken zelf al vele jaren op afstand en zien dat ons bedrijf gewoon door blijft draaien in deze moeilijke tijd. Onze klanten ervaren ook het gemak van het werken met een online team. Door onze ervaring hebben we hen (waar nodig) kunnen helpen om snel en gemakkelijk met het gehele bedrijf remote te kunnen werken. En omdat we niet werken met lange contracten helpt de mogelijkheid om direct de samenwerking te beëindigen om nu direct kosten te besparen.

We voorspellen dat, nadat we als samenleving het Coronavirus het hoofd hebben geboden, bedrijven nog lange tijd zullen worstelen met het aannemen van fulltime medewerkers en het digitaliseren van de bedrijfsprocessen. Het werken met experts op het gebied van online werken, procesoptimalisatie en digitalisering is voor ondernemers dé oplossing om een toekomstbestendig bedrijfsplan te creëren en (buitenlandse) concurrentie achter zich te laten, zonder zich te binden aan fulltime medewerkers.

5 Strategieën

Maar wat kun je nu doen om er voor te zorgen dat je het Coronavirus zakelijk overleeft? Wij delen in dit blog onze 5 beste strategieën om direct te zorgen dat je bedrijf bestaansrecht heeft en inkomsten genereert.

1. Blijf rustig en zorg voor een plan!

 Ondernemers hebben de afgelopen week even verlamd voor zich uit mogen staren en wat tranen mogen laten toen ze hun inkomsten zagen verminderen of zelfs verdwijnen. Maar nu is het tijd om de tranen te drogen, afscheid te nemen van angsten en de rol als leider van het bedrijf weer op te pakken.

Om rust te krijgen en te kunnen kijken naar mogelijkheden is zaak om te onderzoeken hoe je er financieel voorstaat. Niet alleen nu, maar ook in de komende drie maanden. Heb je duidelijk wat je kosten zijn en welke inkomsten je nog kunt verwachten? Zonder inzicht blijft de paniek, dus maak tijd vrij voor een financieel plan.

Dé financieel expert van Nederland, Femke Hogema, heeft een online training ontwikkeld waarbij je binnen een uur inzicht hebt in je financiële situatie. Zorg dat ook jij de rust krijgt om te gaan werken aan ondernemen. Meer informatie over deze training vind je hier.

2. Wees vindingrijk

 Juist in tijden van grote veranderingen moeten we creatief worden en vindingrijker om diensten te kunnen leveren en omzet te genereren / te garanderen. Denk na over manieren hoe jij je bedrijfsprocessen (deels) online kunt inrichten. Haak online experts aan om ervoor te zorgen dat je personeel goed op de hoogte is van alle tools en manieren om remote samen te werken. Pas je leiderschapsstijl aan naar virtueel werken en maak online trainingen van je belangrijkste programma’s. Neem contact op met (oude) klanten en/of prospects om te zien of zij juist nu jouw diensten kunnen gebruiken. Wat je ook doet: denk in kansen en zorg dat je bedrijf ook tijdens deze crisis kan floreren.

Een mooi voorbeeld van denken in mogelijkheden is de NVM Open Huizen Dag op 28 maart 2020. De reguliere Open Huizen Dag is afgelast in verband met het Coronavirus. Maar dankzij de livestreams van te koop staande huizen kan de Hypotheker haar markt toch bedienen.

3. Blijf investeren in marketing

Ons natuurlijke instinct tijdens mindere tijden is om direct te gaan bezuinigen op zaken als marketing. Maar doe dit vooral niet. Dit is de tijd om toekomstige groei te realiseren.

Marketinggoeroe Neil Patel zegt dat hij door twee recessies heeft geleerd dat de beste tijd om je marketing te verdubbelen is wanneer anderen daar niet mee bezig zijn. Gewoon omdat er dan minder concurrentie is en je sneller resultaten kunt behalen. Door nu te gaan zaaien, kun je in de toekomst gaan oogsten.

4. Optimaliseer en digitaliseer bedrijfsprocessen

Wij kunnen niet vaak genoeg zeggen tegen onze klanten en andere ondernemers dat ze alle terugkerende taken binnen hun bedrijf moeten automatiseren. Geoptimaliseerde en gedigitaliseerde werkprocessen zijn de essentiële bouwstenen van elk succesvol bedrijf. En ze vormen een belangrijk onderdeel van een toekomstgericht bedrijfsplan.

Werkprocessen zorgen niet alleen voor consistentie, maar verbeteren ook de prestaties, helpen bij het implementeren van een strategische planning en zorgen ervoor dat iedereen gemakkelijk vanuit huis kan werken. Maar digitalisering en het optimaliseren van operationele processen zorgen er ook voor dat de consistentie van jouw diensten en/of producten verbeteren, waarmee je kosten kunt verlagen en je inkomsten laten groeien.

5. Investeer in (persoonlijke) ontwikkeling en netwerken

In het geval van een pandemie, zoals we nu ervaren, zijn er lange perioden waarin we ons moeten isoleren van het maatschappelijke en sociale leven. De verplichte ruimte die dat met zich meebrengt is een mooie kans om nieuwe vaardigheden aan te leren of bestaande kennis uit te breiden.

Ook online netwerken is op dit moment een goede investering in de toekomst. Neem contact op met die interessante ondernemer in je LinkedIn netwerk, haal oude banden met vroegere kennissen weer aan of sluit je aan bij een online netwerkbijeenkomst om veilig nieuwe mensen te leren kennen.

Zorg voor elkaar

In deze moeilijke tijden is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen en om elkaar te steunen waar nodig. Ook Virtual Business Collective draagt haar steentje bij aan het bestrijden van deze crisis. Wij stellen wekelijks een aantal uren van onze tijd kosteloos beschikbaar om andere ondernemers te helpen met vraagstukken omtrent remote werken, het optimaliseren en digitaliseren van processen en het inrichten van online tools.

Heb jij een vraag(stuk) waarbij je gebruik wilt maken van onze online expertise? Neem dan contact met ons op en wellicht ben jij deze week de ondernemer die wij op weg helpen naar een duurzaam en florerend bedrijf!

Uiteraard blijven we jullie de komende tijd ook helpen met waardevolle content. Houdt onze website in de gaten voor het wekelijks blog!

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen