Steeds meer ondernemers ontdekken hoe gestandaardiseerde systemen en processen de sleutel blijken naar meer groei. Het helpt ze om professioneler en productiever te werken, terwijl er meer vrijheid en flexibiliteit ontstaat. Geen bedrijf kan succesvol opschalen, voordat de processen en systemen voor belangrijke kernelementen netjes op orde zijn.
Voor veel van onze klanten legden we een gedegen fundament voor groei door ons te richten op de belangrijke processen en systemen. Het is een van de meest waardevolle taken, te vergelijken met de fundering van een huis. Zonder die belangrijke basis is het onmogelijk om op te schalen en het bedrijf succesvol te blijven runnen.
Tip: inspirerende spreker gezocht over het succesvol laten groeien en opschalen van bedrijven? We worden regelmatig uitgenodigd voor ondernemersevents, waar we onze kennis en ervaring delen met het opzetten en implementeren van succesvolle operationele systemen binnen bedrijven.
Systemen waar jouw bedrijf niet zonder kan
Wat zijn dan die systemen die essentieel zijn voor ieder bedrijf? Ze hebben betrekking op:
- Marketing
- Sales
- Finance
Het zijn deze drie kernelementen waarvoor een bedrijf niet kan zonder geoliede systemen, zoals in een goed lopende machine met jarenlange ervaring. Het bedrijf zou niet bestaan zonder klanten en zonder omzet, waarvoor marketing en sales belangrijke input opleveren. Vervolgens is het belangrijk om de omzet te incasseren, zodat er nieuwe middelen vrijkomen om meer klanten te bedienen.
Let op: uiteraard zijn er meer processen belangrijk voor jouw onderneming. We brengen nu de belangrijkste in kaart, om jouw bedrijf succesvol op te schalen en te laten groeien.
1. Marketing
De één smult ervan, terwijl de ander er niets van moet hebben. Feit is dat organisaties niet kunnen zonder goede marketing. Het gaat om concrete campagnes en gerichte acties, maar ook om de algehele positionering, het prijspeil van producten of diensten en de gekozen kanalen om die aan te bieden.
Marketing gaat over online zichtbaarheid via social media-kanalen, de website en e-mailmarketing. Het gaat om de offline zichtbaarheid en om het imago van de complete organisatie en specifieke producten. Al die elementen samen moeten zorgen voor een constante stroom met potentiële nieuwe klanten. Dankzij goede marketing weet de doelgroep het bedrijf te vinden en is duidelijk wat er moet gebeuren om de belangrijkste boodschap uit te blijven dragen.
We werken aan systemen om de marketing zoveel mogelijk te automatiseren. Dat geldt voor nieuwsbrieven en voor blogs, net als voor content op de website en via offline kanalen. Dankzij goede processen is de contentkalender op tijd klaar en kun je digitaliseren waar mogelijk, zodat het in de dagelijkse praktijk zo min mogelijk van je tijd opslokt.
Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!
2. Sales
Het midden- en kleinbedrijf (MKB) in Nederland loopt achter op een aantal grote Europese concurrenten. Zij halen veel meer omzet uit (online) verkopen, dankzij geavanceerde systemen en geoliede machines voor sales.
De constante stroom met potentiële klanten uit marketing moet geconverteerd worden, dankzij een goede aanpak op het gebied van sales. Hier komen allerlei systemen bij kijken, bijvoorbeeld om offertes te maken, opdrachtbevestigingen te sturen en klanten op de hoogte te houden van de voortgang. Daarnaast is het belangrijk om klanten te wijzen op aanvullende producten en diensten, die interessant kunnen zijn. Een nieuwe klant winnen is vele malen intensiever dan het behouden van een bestaande.
Wij werken met onze systemen aan de betrouwbaarheid van sales, en helpen de kosten omlaag te brengen. We brengen kansen in kaart om te automatiseren, zonder dat dit ten koste gaat van de aandacht voor de klant.
3. Finance
Een Excel-sheet voor de boekhouding is geen goede basis voor groei. Sterker nog, de tijd dat succesvolle ondernemers hiermee werkten is definitief voorbij. Een bedrijf dat zichzelf (en haar administratie) serieus neemt maakt daarvoor gebruik van een online boekhoudpakket, waaruit ook de btw-aangifte eenvoudig volgt.
Efficiënte systemen voor finance besparen kostbare tijd, leveren een snelle betaling op door klanten en bieden meer inzicht in de financiële gezondheid van het bedrijf. Het zijn drie belangrijke voordelen, waar we ons met het verbeteren van de systemen doorlopend op richten.
Systemen optimaliseren: de basis voor groei
Geoptimaliseerde systemen voor marketing, sales en finance vormen voor veel ondernemingen een belangrijke kern om succesvol te worden. Het helpt ze aan nieuwe aanwas van klanten, de conversie daarvan en het afrekenen van de facturen. Op die manier komen er nieuwe middelen beschikbaar voor meer marketing, en begint de cirkel opnieuw. Bovendien komt er geld vrij voor andere investeringen, om daadwerkelijk te groeien en op te schalen. Efficiënte processen maken dit eenvoudig, omdat ze voorkomen dat er meer tijd moet worden besteed aan allerlei operationele zaken.
Benieuwd hoe jij jouw processen voor marketing, sales en finance kunt optimaliseren? Ervaar hoe we binnen een uur tijd minimaal 1 uur extra creëren in jouw agenda . En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je!