Hoe kun jij werken met een virtueel team en het laten groeien? 
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 juni 2019 
in Team

Hoe kun jij werken met een virtueel team en het laten groeien? 

Jij levert als ondernemer een product of dienst, iets dat je doet met heel jouw hart en alle mogelijke overtuiging. Maar, hoe zorg je ervoor dat je dat aan zoveel mogelijk mensen kunt doen, zonder dat jij ook de nachtelijke uren en weekenden door zal moeten gaan? Waarschijnlijk besteed je veel tijd aan jouw bedrijf, maar het is de vraag of je dat op de meest efficiënte manier doet. Hoeveel klanten had jij kunnen helpen in de tijd dat je schreef aan het zoveelste blogartikel waarvoor je eigenlijk geen inspiratie hebt? 

Het valt in de huidige economische tijden niet altijd mee om medewerkers aan te nemen. Het aanbod op het gebied van marketing en communicatie valt niet altijd mee, en er gelden allerlei wetten en regels waar je waarschijnlijk nooit eerder van hebt gehoord. Medewerkers vormen een risico voor de organisatie, vooral als er nog geen sprake is van een stabiele cashflow waar je de komende jaren op kunt vertrouwen.  

Teamleden kosten toch geld? 

Bovendien, goede teamleden kosten onder de streep alleen maar geld, toch? Het is de eerste reactie van veel ondernemers die we spreken. Ze kijken op tegen de hoge kosten en belangrijke regelgeving. Ze weten dat ze experts nodig hebben om goede kwaliteit te kunnen leveren, maar willen daarmee liever niet te veel risico lopen. 

Het klopt dat medewerkers niet gratis zijn. Dat geldt zowel voor een fysiek als een virtueel team, dat kost inderdaad geld. Tenminste, het vraagt om een investering in het bedrijf. Die investering betaalt zich dubbel en dwars terug, omdat je de kans krijgt om op te schalen.  

Onze tip? Werk met een virtueel team, waarmee je een flexibele schaal van specialisten bouwt rondom de eventuele vaste medewerkers waarmee je werkt. Op die manier kun je professionals inschakelen voor ondersteunende taken, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat je online zichtbaar bent. Of om jouw bedrijf te optimaliseren en digitaliseren, waarmee je de handen vrij krijgt om áán jouw bedrijf te werken in plaats van erín.  

A-players die een extra stap willen zetten 

Een team van A-players voor jouw organisatie vraagt om een investering, maar levert onder de streep vooral geld op. Jij kunt werken aan de groei van jouw bedrijf, terwijl het virtuele team aan de slag gaat met de belangrijke operationele taken. En kies je daarvoor specialisten binnen het eigen vakgebied? Maak ze betrokken bij het succes van jouw bedrijf, zodat ze bovendien bereid zijn om een stap extra te zetten als dat nodig is. 

Betrek het virtuele team op dezelfde manier zoals je dat met vaste medewerkers zou doen. Vertel ze over de visie en doelen van jouw bedrijf en laat ze communiceren met klanten en de rest van de buitenwereld. Zorg voor een team dat past bij de vaste medewerkers, bijvoorbeeld door hen ook met elkaar in contact te brengen. Die betrokkenheid maakt leidinggeven een stuk eenvoudiger dan je vooraf misschien zou denken. Een virtueel team laat zich net zo besturen als fysieke medewerkers, als jij de leden maar net zo betrokken maakt als die op kantoor.  

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Virtuele medewerkers: benut slimme systemen 

Veel ondernemers kijken er tegenop om zowel een virtueel als een fysiek team te managen. Het lijkt een hoop werk, omdat er sprake is van twee verschillende teams die naast elkaar opereren. Toch valt dat in de praktijk enorm mee, omdat het goed mogelijk is om een aantal belangrijke processen en systemen te optimaliseren.  

Probeer taken te delegeren, zodat ook voor het virtuele team goed duidelijk is wat er moet gebeuren en op welk moment. Werk je bijvoorbeeld aan een contentkalender? Betrek de schrijver daar in een vroeg stadium bij, om samen belangrijke deadlines af te spreken. Spreek met elkaar over de ideale werkwijze en maak de schrijver betrokken bij het project. Dit maakt het een stuk makkelijker om de taken te delegeren, vooral als je ook de belangrijke doelstellingen deelt. 

Creëer een virtueel team van experts, die op projectbasis met je meewerken. En breng ze in contact met vaste medewerkers, zodat zij samen zoveel mogelijk extra omzet kunnen genereren. En wil je het helemaal uit handen geven? Dan kun je zelfs een virtueel manager aannemen die het virtuele team onder zn hoede heeft. Jij kunt je dan richten op de strategie en innovatie van jouw bedrijf, net als op de vaste medewerkers die jouw aandacht nodig hebben. 

Benieuwd jij kunt werken met een virtueel team? Ervaar hoe we binnen een uur tijd minimaal 1 uur extra creëren in jouw agenda. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je! 

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen