Jouw ondernemersdroom kwijt? Vind de passie terug | VBC
Jouw ondernemersdroom kwijt? Vind de passie terug
22 januari 2024 

Jouw ondernemersdroom kwijt? Vind de passie terug

Jaren gedroomd van het ondernemerschap en uiteindelijk de stap genomen? Een sprong in het diepe, om jouw droom te realiseren. Een droom die langzaam veranderde in repeterende taken. En uiteindelijk in voortploeteren, zonder de passie die je ooit voelde. 

Het vuur lijkt langzaam te doven, omdat het vision dat je had helemaal is verdwenen. En de droom die je had is vervaagd, dus waar doe je het eigenlijk nog voor?  

Je bent niet de enige die jouw ondernemersdroom gaandeweg uit het oog is verloren. Veel startende ondernemers zijn nog helemaal geen ondernemers. Ze moeten het vak nog leren, omdat ze eerst werkten in uitvoerende functies. Daar was je ontzettend goed in, zonder dat je hoefde na te denken over de processen. 

Van start met jouw droom 

Je besloot te gaan ondernemen vanuit jouw droom, passie en belangrijke expertise. Je wist wat je deed en de klanten druppelden binnen. De uitvoerende taken had je perfect onder controle. Naarmate het drukker werd kreeg je er meer werk bij. Waardoor er foutjes ontstonden en je de controle begon te verliezen. 

Je besloot personeel aan te nemen, zonder na te denken over de belangrijke processen. De werkdruk bleef hoog. En sterker nog, die leek alleen maar verder toe te nemen. Je moest én de taken uitvoeren én de medewerkers aansturen. Om hun fouten te corrigeren en ze te helpen de boekhouding bij te houden, contracten op te stellen en de marketing op poten te zetten. 

De lol van het ondernemen is er behoorlijk af, ook al bedien je klanten met redelijke tot goede kwaliteit. De vrijheid die je voor ogen had is ver te zoeken. Je bent onmisbaar binnen jouw bedrijf, waardoor iedereen aan je trekt en jij nergens meer tijd voor lijkt te hebben. 

Wat moet er gebeuren? 

Er moet wat gebeuren om het tij te keren, maar hoe pak je dat aan? Hoe vind je jouw ondernemersdroom weer terug? Met de passie die je had? 

Een bedrijf bestaat uit meer dan jij en jouw oplossingen. Het gaat om de processen die je inricht. Om bij drukte taken uit handen te kunnen geven aan andere specialisten. Die begrijpen welk werk er moet gebeuren en hoe ze de processen zelf kunnen optimaliseren. 

Het garandeert het behoud van jouw DNA binnen de onderneming. Zonder onnodige fouten, maar mét de verantwoordelijkheid die medewerkers voelen voor hun werk. Om te voorkomen dat anderen steeds opnieuw het wiel moeten uitvoeren. Jij creëert een schaalbaar bedrijf en businessmodel. Zodat jij misbaar wordt binnen jouw bedrijf. 

Houd de processen niet in je hoofd 

Hoe je dat aanpakt? Het is belangrijk om de processen niet in jouw hoofd te houden. Werk ze uit, schrijf ze op en deel ze met jouw medewerkers. Om ze te vertellen over jouw stip op de horizon en hoe je daar naartoe wilt bewegen. 

Tip: schrijf je doelstellingen en processen op en deel ze op papier. De meest concrete manier, bijvoorbeeld wanneer je ze op het prikbord of aan de wand hangt. 

Zet daarnaast jouw missie en visie op papier. Deel het met de specialisten waarmee je werkt. Zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Het is dé manier om de processen de basis te maken van jouw bedrijf. Zodat jij de passie en jouw ondernemersdroom terug kunt vinden, terwijl medewerkers aan de slag gaan met de taken die anders op jouw bordje zouden komen.  

Doe de scan: wat valt er te winnen? 

Benieuwd welke processen je kunt uitbesteden? Of wil je weten of je die voldoende goed hebt uitgewerkt? Veel ondernemers hebben een secretaresse en een administratief medewerker op de loonlijst. Of ze hebben een expert voor de boekhouding ingeschakeld, net als een online expert voor de marketing of klantenservice. 

Neem contact met ons op voor een gratis scan en check of je de processen in jouw bedrijf goed hebt opgezet. En wat je kunt optimaliseren, zodat je de passie en jouw ondernemersdroom weer terug zal vinden.  

 

Over de schrijver
Wendy is het organisatietalent van Virtual Business Collective. De goudsmid van het harmonieuze team die blij wordt van blije klanten. Ze studeerde Toeristisch Management en Personeelsmanagement en heeft meer dan 20 jaar ondernemerservaring. Binnen VBC creëert ze klantgeluk met een hecht team dat voor elkaar door het vuur gaat.
Reactie plaatsen