Met 5% meer klantbehoud kun je de winstgevendheid van een bedrijf met maar liefst 75% verhogen!
Met 5% meer klantbehoud kun je de winstgevendheid van een bedrijf met maar liefst 75% verhogen!
11 april 2022 

Met 5% meer klantbehoud kun je de winstgevendheid van een bedrijf met maar liefst 75% verhogen!

Het jaar 2022 is ruim twee maanden oud. Als je net als vele anderen bij de start van het nieuwe jaar je doelen hebt opgesteld, zou het zo maar kunnen zijn dat ‘groei’ een van jouw doelen voor 2022 is.

Misschien is dat wel groei op persoonlijke vlak. Of is het groei van jouw onderneming dat hoog op het doelenlijstje van 2022 staat?

Als dat laatste het geval is, scherp dit doel dan aan door in te zetten op klantenbinding. 

Zet in op klantenbinding

Veel organisaties besteden veel tijd, energie en dus ook geld aan het werven van nieuwe klanten. Ze vergeten hierbij dat de grootste omzet komt van reeds bestaande klanten.

Een andere valkuil is dat vaak gedacht wordt dat klanten vanzelf wel blijven als het bedrijf een goed product of een uitstekende dienst aanbiedt. In sommige gevallen klopt dat, maar de werkelijkheid is dit een korte-termijnstrategie.

Want als je klanten niet de juiste aandacht geeft, krijgen ze het gevoel dat je hen niet belangrijk vindt.

Hieronder vind je een aantal redenen waarom je in zou moeten zetten op klantenbinding. 

Hogere conversie ratio door vertrouwen. Bestaande klanten hebben al eens iets van je gekocht en kopen daardoor sneller bij jou. Tenzij zij natuurlijk een teleurstellende ervaring hebben gehad.

Minder marketingkosten Het werven van nieuwe klanten kost 16x zoveel als het investeren in je huidige klantenbestand.

Ruimte voor verbetering Door goed te luisteren naar je klant heb je de ultieme kans om je aanbod te verbeteren. Neem feedback serieus en implementeer tips van klanten en geef terugkoppeling.

Hogere winst Bij bestaande klanten is het gemakkelijker om hen te interesseren voor meer producten of diensten door middel van upselling en crossselling. 

Zoek de verbinding met je klant en zet in op klantenbinding.

Over de schrijver
Wendy is het organisatietalent van Virtual Business Collective. De goudsmid van het harmonieuze team die blij wordt van blije klanten. Ze studeerde Toeristisch Management en Personeelsmanagement en heeft meer dan 20 jaar ondernemerservaring. Binnen VBC creëert ze klantgeluk met een hecht team dat voor elkaar door het vuur gaat.
Reactie plaatsen