MKB laat kansen liggen: 82% van de Nederlanders winkelt online
MKB laat kansen liggen: 82% van de Nederlanders winkelt online
24 oktober 2019 

MKB laat kansen liggen: 82% van de Nederlanders winkelt online

Slechts 15 procent van de MKB-ondernemers biedt digitale diensten en producten aan, terwijl maar liefst 82 procent van de Nederlanders graag online winkelt. Een enorme gemiste kans, zo blijkt uit de Digital Economy and Society Index 2017 binnen het MKB Actieplan van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. 

Online marketing biedt geweldige mogelijkheden om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen en jouw producten en diensten succesvol te verkopen. Dus wil je jouw online marketing uitbesteden? Wij zetten de voor- en nadelen voor je op een rij, net als de mogelijkheden specifiek voor het MKB. 

Online marketing uitbesteden: de voor- en nadelen 

Online marketing biedt enorme kansen, maar kent ook een paar risico’s. Benieuwd hoe je die vermijdt en profiteert van de voordelen die het te bieden heeft? Wij zetten ze voor je op een rij. 

Nadelen uitbesteden 

Wat zijn de nadelen van het uitbesteden van jouw online marketing? Binnen het MKB vinden veel ondernemers het lastig om de controle uit handen te geven. Stel dat jij een plan ontwikkelt, dan kan een Virtueel Assistent of een Marketing Assistent je helpen om dit uit te voeren. Jij zal wat afstand moeten nemen, om hier zelf niet heel de tijd mee bezig te blijven. 

We hebben tijdens de groei van Virtual Business Collective een belangrijke les geleerd, namelijk dat je iets niet half kunt uitbesteden. Om daadwerkelijk het verschil te maken is het belangrijk om het volledig uit handen te geven. Beschrijf duidelijke processen om een helder doel te bereiken. Laat het vervolgens helemaal los, om de online marketing uit te besteden op een manier die nieuwe business oplevert.  

Voordelen uitbesteden 

En het voordeel van het uitbesteden van jouw online marketing voor het MKB? Je maakt kostbare tijd vrij, waarin je kunt werken aan innovatie, strategie en groei voor jouw bedrijf. Met een nieuw (virtueel) teamlid laat je jouw online kanalen beheren of werk je aan nieuwe waardevolle content. De vind- en zichtbaarheid verbetert, terwijl jij de handen vrij hebt om te blijven ondernemen.  

 

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Waarop letten? 3 praktische tips 

Benieuwd waarop je moet letten om de online marketing uit te besteden? We zetten 3 praktische tips voor je op een rij: 

  • Stel realistische doelen
    Stel concrete en meetbare doelen, die het mogelijk maken om tijdig bij te sturen als dat nodig is. Dit type doelstellingen helpt medewerkers daar gericht naartoe te werken.  
  • Blijf betrokken bij de overzichten
    Vraag wekelijks of maandelijks om overzichten. Bekijk ze en keur ze goed, waarmee je medewerkers het vertrouwen geeft dat het goed gaat. 
  • Speel een actieve rol
    Houd de ontwikkelingen op de social media-kanalen bij en voeg daar bijvoorbeeld persoonlijke anekdotes aan toe. Koester online relaties, door er betrokken bij te blijven. 

Virtueel assistent voor online marketing  

Op zoek naar de juiste match met een virtueel assistent om jouw online marketing uit te besteden? Met deze tips krijg ook jij dit voor elkaar: 

  • Vraag een potentiële kandidaat om aanbevelingen 
  • Vraag om voorbeelden van eerder werk 
  • Stel samen een marketingstrategie op 
  • Zorg voor een goede klik met jouw Virtueel Assistent 
  • Begin met een klein project om de samenwerking te testen 

Wil je jouw online marketing uitbesteden en ben je benieuwd hoe andere succesvolle ondernemers dat doen? Wij helpen je er graag bij. Neem contact met ons op of download onze whitepaper, zodat je meteen met onze tips aan de slag kunt.  

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen