Virtuele A-players inhuren voor jouw team: zo doe je dat
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 september 2019 
in Team

Virtuele A-players inhuren voor jouw team: zo doe je dat

Werken met de beste virtuele A-players? Het is geen eenvoudige opgave, iets dat we aan den lijve hebben ondervonden. We hebben een aantal fouten gemaakt bij het aantrekken van medewerkers. Dat kwam vooral door de haast die we hadden, omdat we nieuwe projecten voor klanten wilden gaan doen waar we eigenlijk de tijd nog niet voor hadden.

De samenwerking met virtuele medewerkers verliep niet zoals we dat wilden. En dat lag grotendeels aan ons, omdat we daarvoor niet de juiste aanpak gebruikten. Met de ervaring die wij hebben opgedaan helpen we ook jou graag verder. Bijvoorbeeld om virtuele A-players in te huren, zodat jij kunt werken aan een succesvol bedrijf.

De beste virtuele medewerkers vinden

Wil je de beste virtuele medewerkers vinden en ben je benieuwd hoe je dat aanpakt? We zetten een paar handige tips voor je op een rij:

  • Werkproces voor het inhuren
  • Op het juiste moment aanhaken
  • Gebruik een proefperiode
  • Werk teamleden goed in

Werkproces voor het inhuren

We werkten al een tijdje met freelancers en dachten ook op die manier met virtuele medewerkers aan de slag te kunnen gaan. Dat deden we grotendeels op basis van losse aanpakken, zonder na te denken over de strategie daarvoor. We maakten de fout door de ene medewerker op een andere manier aan te trekken dan de andere. Daardoor was hun rol niet altijd goed duidelijk en raakte ook de onderlinge verhoudingen zoek.

Inmiddels hebben we een werkproces opgesteld, door al onze ervaringen te bundelen. Nu maken we heel duidelijk wat wij verwachten en wat we te bieden hebben. Onze freelancers én virtuele medewerkers hebben meer duidelijkheid over hun rol, wat de organisatie binnen het totale bedrijf ten goede komt.

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Op het juiste moment aanhaken

Wij haakten de medewerkers op een verkeerd moment aan, namelijk veel te laat. Het is de kunst om ze aan te nemen, net voordat het nodig wordt om ze in te zetten. Dat is lastig, maar vraagt vooral om een gedurfde zet en investering.

Onderzoek rustig welke kwaliteiten een (virtuele) medewerker moet hebben en denk na over belangrijke eisen en taken voor jouw organisatie. Ga op die manier op zoek naar een kandidaat, die je inhuurt voordat er een taak of een nieuw project ligt om mee aan de slag te gaan.

Gebruik een proefperiode

Neem nooit een (virtuele) medewerker aan zonder proefperiode. Virtuele medewerkers werken vaak op basis van flexibele contracten die per maand opzegbaar zijn. Is er toch sprake van een contract voor langere termijn, net als bij vaste medewerkers? Het is belangrijk om een proefperiode af te spreken. Dat is de enige manier om er van beide kanten mee te kunnen stoppen, als het toch niet blijkt te werken.

Werk teamleden goed in

Neem goed de tijd om medewerkers in te werken, ook als ze virtueel bij het bedrijf betrokken zijn. En sterker nog, juist zij verdienen extra aandacht. Zij missen de informatie die op kantoor wel zichtbaar is, waardoor het meer tijd kost om jouw organisatie te leren kennen.

Vertel over de missie en visie van jouw bedrijf, net als de belangrijke doelen die je voor ogen hebt. Bespreek ook hoe je daar aan werkt en wat je belangrijk vindt, bijvoorbeeld als het gaat om deadlines.

Succesvol bedrijf met virtuele A-players

Bouwen aan een succesvol bedrijf met virtuele A-players? Als je wilt weten wat een bedrijf succesvol maakt kunnen de bovenstaande tips je daar goed bij helpen. Wij helpen je graag om in kaart te brengen hoe je nu omgaat met nieuwe medewerkers en op welke punten dat beter kan, om ze sterker te integreren in jouw bedrijf.

Benieuwd hoe je jouw team enthousiast en blij houdt? Wij vinden binnen 1 uur de zwakke plek(ken) in jouw fundament. Én de oplossing om groei te realiseren, gegarandeerd. Benieuwd hoe we dat voor elkaar denken te krijgen? Vraag gratis onze whitepaper ‘Groeien met jouw bedrijf‘ aan. Ontdek ons recept met 4 belangrijke ingrediënten waarmee onze klanten meteen ontdekten hoe zij efficiënter konden ondernemen. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je! 

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen