Een strategisch plan maken voor jouw bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vinden het lastig om een plan van aanpak te maken, inclusief doelen waar ze daadwerkelijk mee aan de slag gaan.
We zetten 5 voorbeelden voor je op een rij van hoe het niet moet. Doe er je voordeel mee, door ervoor te zorgen dat je niet in deze bekende valkuilen trapt. Wij helpen je graag te werken aan een strategisch plan dat wel werkt, zodat je daarmee de juiste keuzes maakt.
Strategisch plan voor jouw bedrijf: zo moet het niet
Benieuwd hoe het niet moet als je aan een plan van aanpak werkt? Ontdek deze 5 bekende valkuilen:
- Doelen niet op papier zetten
- Alleen aan omzet en winst denken
- Vage doelen die je niet kunt meten
- Doorwerken in plaats van tijd nemen
- Gewoon door blijven gaan
Doelen niet op papier zetten
Heb jij duidelijke doelen voor jouw bedrijf? Heel mooi, maar je hebt er helaas nog weinig aan. Ze worden pas waardevol als ze op papier staan. Het hoeft uiteraard geen uitgebreid boekwerk te worden, maar het is wel een belangrijke stap om ze concreet te maken.
Gebruik een A4-tje om je doelen op te schrijven. En deel dat vervolgens met jouw medewerkers, bijvoorbeeld door ze op een centrale plaats op te hangen.
Tip: stel doelen voor over 5 of 10 jaar. Werk die uit naar doelen voor het komende jaar, het komende kwartaal of de komende maand.
Probeer jouw medewerkers te betrekken bij de doelen die je stelt en opschrijft. Je zorgt er daarmee eenvoudig voor dat ze zich meer betrokken voelen, dus er harder voor werken.
Alleen aan omzet en winst denken
Meer omzet en meer winst, het is een belangrijke doelstelling van veel ondernemers. Op zich een mooi streven, maar dat alleen is niet voldoende om een strategisch plan op te stellen dat werkt.
Geld is een middel om jouw doelen te behalen, en een resultaat dat je bereikt met die doelen. Probeer je te richten op hoge klanttevredenheid, processen die efficiënt werken en mensen die verbonden zijn aan jouw bedrijf. Het gaat dan om medewerkers en bijvoorbeeld leveranciers, net als andere betrokkenen. Richt je daar de focus op? Dan komt het geld vanzelf.
Vage doelen die je niet kunt meten
Een doel op zich is mooi, maar niet voldoende om er op een succesvolle manier aan te werken. Hoe dat komt? Het is belangrijk dat je jouw doelen concreet en meetbaar maakt.
De SMART-methode is daar uitstekend voor geschikt. Jouw doelen zijn dan:
- Specifiek: wat is het doel?
- Meetbaar: om hoeveel gaat het?
- Acceptabel: is iedereen het ermee eens?
- Realistisch: is het haalbaar?
- Tijd: wanneer moet het bereikt zijn?
Doorwerken in plaats van tijd nemen
Zodra je belangrijke doelstellingen hebt is het belangrijk om daar hard voor te werken. Als ondernemer weet je dat het belangrijk is om door te zetten, omdat het niet zomaar aan komt waaien.
Dat betekent aan de andere kant niet dat je jouw kop in het zand moet steken om gewoon maar door te blijven gaan. Het is in plaats daarvan heel belangrijk om regelmatig even de tijd te nemen om te reflecteren. Denk goed na over hoe het gaat en wat je nog kunt verbeteren, door af en toe echt even de tijd te nemen voor de doelen die je hebt gesteld.
Gewoon door blijven gaan
Door blijven gaan is een goed idee als je volledig overtuigd bent van een visie, maar werkt minder goed met concrete doelstellingen. Maak de doelen meetbaar en houd vervolgens de voortgang bij.
Het is de enige manier om op tijd bij te sturen, als het toch niet helemaal naar wens blijkt te gaan. Jij voorkomt daarmee dat je door blijft gaan terwijl je eigenlijk niet op de goede weg blijkt te zijn.
Maak een plan van aanpak voor jouw bedrijf
Werken aan een strategisch plan voor jouw bedrijf of benieuwd hoe je een plan van aanpak kunt opstellen? We helpen je graag jouw aanpak te plannen, waarmee je ervoor zorgt dat je toe kunt werken naar de toekomstige situatie waar je naartoe wilt.
Benieuwd hoe je werkt aan een plan dat werkt? Wij vinden binnen 1 uur de zwakke plek(ken) in jouw fundament. Én de oplossing om groei te realiseren, gegarandeerd. Benieuwd hoe we dat voor elkaar denken te krijgen? Vraag gratis onze whitepaper Groeien met jouw bedrijf aan. Ontdek ons recept met 4 belangrijke ingrediënten waarmee onze klanten meteen ontdekten hoe zij efficiënter konden ondernemen. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je!