Het eerste half jaar is voorbij: haal jij je doelen?
Het eerste half jaar is voorbij: haal jij je doelen?
18 juli 2019 

Het eerste half jaar is voorbij: haal jij je doelen?

Het eerste half jaar van 2019 zit erop, dus het is tijd om de tussenbalans op te maken. Haal jij de doelen die je voor jouw organisatie had gesteld? De zomervakantie is een moment van ontspanning en is goed geschikt om de eerste 6 maanden te evalueren. 

We helpen onze klanten de balans op te maken, om na te gaan waar ze staan. Is het gelukt om de eerste doelen te behalen en zijn de jaardoelstellingen nog steeds haalbaar? Het zijn belangrijke vragen, om de doelen die je in januari opstelde op te volgen. 

Tip: dit jaar nog geen doelen gesteld? Stel aan het begin van het jaar doelen voor jouw bedrijf en voor jezelf. Werk ze uit in een jaarplan met KPI’s per week, maand en kwartaal. Je hebt halverwege het jaar dan de mogelijkheid om na te gaan hoe het ervoor staat.  

Resultaten bekijken: klaar voor de tweede helft 

Goede KPI’s kun je wekelijks, maandelijks en per kwartaal evalueren en in de gaten houden. Toch is het verstandig om ook halverwege het jaar nog even de tijd te nemen om hier goed naar te kijken. 

De tweede helft van het jaar start voor veel ondernemers relatief rustig. Tijdens de zomerperiode worden er minder opdrachten verstrekt en draaien diverse branches een stuk rustiger. Je hebt daardoor goed de tijd om het eerste half jaar tegen het licht te houden. Hoe waren de prestaties en is het gelukt om de gestelde doelen te behalen? 

Tip: nog niet gelukt om eerder jouw KPI’s te evalueren? Ontsnap halverwege het jaar even aan de waan van de dag, door de tijd te nemen om goed te kijken naar jouw doelstellingen en wat je wel en niet bereikt hebt met jouw organisatie. 

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

Van jaardoelen naar operationele acties 

Veel van onze klanten vinden het lastig om hun jaardoelen om te zetten naar operationele acties. Dat is jammer, omdat die acties veel beter te monitoren zijn dan grotere doelen. Door de doelen concreter te maken is het goed mogelijk om daar ieder half jaar, ieder kwartaal, iedere maand en zelfs iedere er week even goed naar te kijken. 

Wij begeleiden ondernemers die na een half jaar willen nagaan wat ze hebben bereikt. Belangrijker nog, hoe het komende half jaar eruit ziet. Is het nog niet gelukt om de gestelde doelen te behalen? We denken met ze mee over de komende 6 maanden, om dit alsnog voor elkaar te krijgen.  

Ben je benieuwd naar wat er nodig is om deze evaluatie van jouw bedrijfsprestaties te doen? Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je een aantal statistieken bij de hand hebt. Vanuit cijfers en data is goed vast te stellen wat er is gebeurd en hoe dat had moeten verlopen. Wij helpen je de analyse te maken, bijvoorbeeld op basis van de volgende gegevens: 

  • Jaardoelstellingen
    Wat is jouw doel voor dit (kalender)jaar? Denk aan een omzetdoel, aanbod, aantal benodigde klanten of omzet ten opzichte van voorgaande jaren. 
  • Return-on-Investment
    Heb je een financiële doelstelling of wil je bepaalde investeringen terugverdienen? Denk aan de verwachte bruto-omzet, kosten, investeringen en de netto-omzet die daaruit volgt.  
  • Marketing
    Hoe succesvol is jouw marketing? Denk aan het aantal website-bezoekers, de meest bekende pagina’s of het aantal prospects per actie, bijvoorbeeld om na te gaan hoeveel leads er uiteindelijk klant worden.  

Up-to-date: jouw groei onder controle 

Het is belangrijk om jouw data goed up-to-date te houden. De cijfers en statistieken helpen je inzicht te krijgen in de voortgang en de ontwikkelingen, bijvoorbeeld tijdens de eerste 6 maanden van het jaar. Ze zijn essentieel om te kunnen groeien. Aan de hand van de cijfers kun je nagaan of het groeitempo hoog genoeg ligt, of je er harder aan moet trekken of dat het juist belangrijk is om het iets rustiger aan te doen. Sommige van onze klanten groeien te hard, waardoor het lastig is om dit op alle fronten goed vol te blijven houden. 

Statistieken en cijfers helpen jou beter in kaart te brengen of je de gestelde doelen haalt of waar het nog aan ontbreekt. Dat geldt voor de evaluatie na 6 maanden in de zomer, net als voor de beoordeling aan het eind van het jaar. We helpen je graag de juiste cijfers te verzamelen en jouw processen zo in te richten dat je die makkelijker bij kunt (laten) houden. Het is een belangrijke basis om na te gaan of je jouw gestelde doelen haalt, zowel in de zomer als tijdens de rest van het jaar.  

Benieuwd hoe jij het eerste half jaar goed kunt evalueren of wil je meer weten over het optimaliseren van de processen waar je mee werkt? Ervaar hoe we binnen een uur tijd minimaal 1 uur extra creëren in jouw agenda. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je! 

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen