Hoe word je succesvol ondernemer? 2 interessante KPI’s
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 augustus 2019 

Hoe word je succesvol ondernemer? 2 interessante KPI’s

Succesvol ondernemer worden en benieuwd hoe je dat aanpakt? Het eerste half jaar van 2019 zit erop, dus dit is het moment om vast te stellen hoe succesvol jij bent geweest. Benieuwd hoe je dat bepaalt? Gebruik KPI’s, die je aan het begin van het jaar opstelt (of had moeten opstellen).

Het is als ondernemer belangrijk om aan het begin van het jaar een aantal duidelijke doelen te stellen. Dat is de enige manier om op een later moment (zoals nu) na te gaan of je op de goede weg bent. Maak bijvoorbeeld een jaarplanning, met daarin een aantal financiële doelen. Stem daar vervolgens de doelen per kwartaal en per maand op af, of zelfs per week om er nog duidelijker bovenop te zitten.

Succesvolle ondernemers werken met KPI’s. Ze gebruiken die om hun doelen te stellen en die meetbaar te maken. Ze brengen focus aan voor het jaar dat komen gaat, bijvoorbeeld om te werken aan de winstgevendheid en concrete groei.

Wat is een KPI?

Zo’n KPI, wat is dat eigenlijk? Het is een Kern Prestatie Indicator. Met een KPI maak je een breder doel concreter en beter meetbaar. Het is dé manier om op een later moment vast te stellen of je het doel gehaald hebt, of dat je in ieder geval op de goede weg bent.

Tip: succesvolle ondernemers gebruiken KPI’s voor allerlei doelen. Ze meten de productiviteit van medewerkers, het succes van een team en de resultaten van hun complete bedrijf.

De KPI helpt de groei en ontwikkeling van een bedrijf inzichtelijk te maken, zodat je beter weet hoe je er op een bepaald moment voor staat. Andersom kunnen KPI’s het beter duidelijk maken wanneer je moet bijsturen, om niet te veel af te wijken van de gestelde doelen.

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Download de gratis Whitepaper!

2 interessante KPI’s

Benieuwd naar KPI’s die je kunt gebruiken als je jouw doelen meetbaar wilt maken als succesvol ondernemer? We zetten twee mogelijkheden voor je op een rij:

  • Omzet met 20% verhogen
  • Acquisitiekosten met 10% verlagen

Omzet met 20% verhogen

Heb je het doel om de omzet met 20% te verhogen? Dat is op zich nog geen KPI. De KPI’s kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Hoeveel prospects worden uiteindelijk klant?
  • Wat levert een gemiddelde klant aan omzet op?

Aan de hand van die KPI’s kun je veel concreter meetbaar maken hoe het met de vooruitgang gaat en waar misschien nog kansen liggen. Wellicht kun je er door middel van upselling voor zorgen dat de gemiddelde klant meer omzet zal opleveren?

Acquisitiekosten met 10% verlagen

Wil je andersom de kosten voor het aantrekken van nieuwe klanten met 10% verlagen? Ook dat is nog geen KPI, je kunt in dit geval denken aan bijvoorbeeld:

  • Wat kost een nieuwe klant aan marketing?
  • Welke marketingkanalen leveren de beste ROI op?

Opnieuw gebruik je de KPI’s om het grotere doel concreter en beter meetbaar te maken. Je kunt aan de hand daarvan nagaan of de kosten voor marketing wellicht te hoog liggen of welk kanaal aan de andere kant simpelweg te weinig oplevert.

KPI’s vaststellen: word succesvol ondernemer

Wil jij weten hoe je een succesvoller ondernemer word? We helpen je graag om KPI’s vast te stellen en daarmee concreter te plannen. Het maken van een helder plan voor jouw onderneming is een belangrijke stap om die beter op de rit te krijgen en bijvoorbeeld de processen te optimaliseren.

Succesvol ondernemer worden? Wij vinden binnen 1 uur de zwakke plek(ken) in jouw fundament. Én de oplossing om groei te realiseren, gegarandeerd. Benieuwd hoe we dat voor elkaar denken te krijgen? Vraag gratis onze whitepaper Groeien met jouw bedrijf aan. Ontdek ons recept met 4 belangrijke ingrediënten waarmee onze klanten meteen ontdekten hoe zij efficiënter konden ondernemen. En heb je andere vragen? Neem contact met ons op en ontgrendel groei. Wij horen graag van je!

Over de schrijver
Danielle is hoofd effectiviteit en efficiëntie bij Virtual Business Collective. Je mag haar ’s nachts wakker maken voor Lean-processen en optimalisaties door digitalisering. Ze studeerde Hotelmanagement en Corporate Governance en vervulde onder ander project managementrollen binnen de Raad van Bestuur van diverse corporates. Binnen VBC zorgt ze voor sales en optimaliseert ze processen.
Reactie plaatsen