Klantenbinding (niet alleen) tijdens de feestdagen
Klantenbinding (niet alleen) tijdens de feestdagen
06 december 2021 

Klantenbinding (niet alleen) tijdens de feestdagen

In de feestmaand buitelen de aanbiedingen, kortingsacties en relatiegeschenken je om de oren. Elke organisatie en bedrijf doet in deze periode wel iets extra’s voor zijn of haar klanten. Maar waarom zou je je met deze extra’s beperken tot alleen de feestmaand? De klant is toch ook de rest van het jaar koning?

Waarom klantenbinding?

Een enthousiaste klant kan zorgen voor nieuwe klanten doordat zij jouw bedrijf aanbevelen bij vrienden en familieleden. Dit scheelt jou als onderneming in sales- en marketingkosten. Investeren in klanten behouden is over het algemeen goedkoper dan een nieuwe klant werven.

Een terugkerende klant is geneigd een heraankoop te doen en dit kan de winst doen verhogen. Zo blijkt dat maar liefst 25 tot 40% van de totale inkomsten binnen de B2B afkomstig is van trouwe klanten.

Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 73% van potentiële klanten een vergelijking doet van 3 tot 5 bedrijven voor ze tot een aankoop of samenwerking overgaan. Niet alleen de dienst of het product is belangrijk bij de keuze, maar ook op het hebben van een connectie met een bedrijf bepaalt de keuze. Op basis van positieve ervaringen van familie en vrienden zijn ze eerder geneigd te kiezen voor een bedrijf die hen wordt aangeraden.

Bij een goede klantenbinding gebaseerd op tevredenheid en vertrouwen, is de cross- en upsell een stuk eenvoudiger.

Hoe krijg je een band met je klant? Het toverwoord is: investeer in je klant, hieronder een aantal tips hoe je dat kunt aanpakken.

Stel een buyer persona en een klantreis op. Zo weet je pas echt wie je klant is, wat zijn of haar kooproute is en waar mogelijke touchpoints zijn met jouw bedrijf. Touchpoints zijn bijvoorbeeld socialmediaberichten of reviews van andere klanten op je website.

Focus op segmentatie. Met een goed CRM-systeem kun je prospects en klanten segmenteren op hoe ze met jouw merk omgaan. Dit is waardevolle informatie waar jij vervolgens jouw marketingcampagnes op kunt afstemmen.

Maak gebruik van geautomatiseerde e-mails om slapende klanten “wakker” te maken en aan te moedigen actie te ondernemen. Geef uitleg over een bepaalde dienst of nieuw product, of stuur een videoboodschap over een nieuwe functionaliteit.

Beloon je trouwe klanten Een voorbeeld is gebruik te maken van relatiegeschenken. Beperk dit dan niet niet enkel tot de feestdagen of een jubileum, juist op een onverwachts moment krijgt een relatiegeschenk extra waarde. Tegelijkertijd ben jij weer even top of mind.

Over de schrijver
Wendy is het organisatietalent van Virtual Business Collective. De goudsmid van het harmonieuze team die blij wordt van blije klanten. Ze studeerde Toeristisch Management en Personeelsmanagement en heeft meer dan 20 jaar ondernemerservaring. Binnen VBC creëert ze klantgeluk met een hecht team dat voor elkaar door het vuur gaat.
Reactie plaatsen